Újabb híd, ezúttal vasúti PDF Nyomtatás E-mail

 

 

 

A „HÍD” Egyesület idei évzáró összejövetelét tartotta 2011. december 2-án. A további egyesületi programhoz workshop, valamint nyílt szavazással (ezt kérte e cégbíróság) a tisztségviselők megerősítése volt a fő téma.

 

Hogyan tovább „HÍD” Egyesület mottóval lehetne jellemezni a „HÍD” Egyesület idei évzáró összejövetelét, hiszen az egyik fő téma workshop keretében a következő évek fő teendőinek kijelölése volt Gajzágó Gergő moderátori tevékenysége mellett. A másik fontos, pontosabban fogalmazva kötelező mozzanat volt a tisztségviselők koraőszi megválasztásának megismétlése nyílt szavazással (a bíróság megkifogásolta az előző titkos szavazást, mert az egyesület alapszabálya nyílt szavazást rögzít).

Ugyancsak Gajzágó Gergő tartott rövid ismertetőt a civil szervezeteket érintő, várható törvénymódosításról.

 

A workshop műhelymunkát megelőzően Rohonczi Sándor, az egyesület ügyvivője röviden (amennyire rövid lehet másfél évtized egyesületi szempontból fontos) áttekintette a „hidasok” múltját és kézzelfogható eredményeit 58 tételben. Közülük kihagyhatatlan a Duna-hídért való, konkrét cselekményekben megtestesülő lobbizás, ami elvitathatatlanul hozzájárult ahhoz, hogy döntés született a Pentele-híd megépítéséről. De a „HÍD” Egyesület részt vett az uniós projektmenedzsment szemlélet régiós meghonosításában, a Mikulásfalva projekt elindításában, a kistérségi rehabilitációs rendszer kimunkálásában, generálta a kistérségi fejlesztési terveket. A Pentele-híd építését megelőzően érdekvezérelt szervezetek (például M8 kerekasztal) létrejötténél bábáskodott, konferenciákat (például a TINA konferencia a Corinthia Aquincum hotelben Budapesten) szervezett. Jó emlékeztetni arra is, hogy a Nagyvenyim Baracs közötti út tervezésének kezdő lépését az egyesület finanszírozta és erre alapozva készült a kiviteli terv, majd megépült az út.

Érdemesebb részletezni, hogy milyen gondolatok fogalmazódtak meg a műhelymunka során és vált közülük nem egy programba iktatható egyesületi projektötletté.

A V0 nagyon régi vasútfejlesztési terv. Kelet felől három kétvágányú vasútvonal továbbítja a személy és áruszállító vonatok sokaságát a fővárosba. A Dunántúlról öt sínpár teszi ugyanezt. Ám a Dunán mindössze 2 sínpár vezet át, ha eltekintünk a kis kapacitású újpesti vasúti hídtól. Tehát kell valahol Budapesttől délre egy új, nagy kapacitású vasúti kapcsolat. Ez a V0. Amellyel számolnak napjaink aktualizált fejlesztési tervei. A „HÍD” Egyesület „profiljába vág” az olyan értelmű lobbizás, hogy a tervezett vasút dunai átvezetése Dunaújváros térségében történhessen meg, erősítve városunk és térsége logisztikai centrum szerepkörét. A workshop vitájában megfogalmazódott, hogy olyképpen kell megválasztani a Dunán átvezető vasút nyomvonalát, a híd helyét, hogy az ne csak a székesfehérvári, hanem a Pécs és Kaposvár Gyékényes irányt is jól ki tudja szolgálni. Utóbbi ugyanis egy Záhony Olaszország tranzit-vasútvonal Dunaújvároson átvezető fontos eleme is lehet.

A lehetőségek számba vételekor hangsúlyt kapott az együttműködés lehetősége a kecskeméti Mercedes gyárral. Ennek hozadéka lehet a Pentele-híd és Kecskemét közötti gyorsforgalmi út. A támogatandó fejlesztési lehetőségek sorában szerepel az uniós forrásra támaszkodó belvárosi rekonstrukció, amelyben nemcsak az irodaház földszintjének kereskedelmi célú felújítása szerepel, hanem lakások kialakítása is a volt rendőrségi szárnyban.

A szóba hozott projektötletek sorából érdemes kiemelni egy Szent Pantaleon nap meghonosítását hagyományteremtő céllal, esetleg külföldi kapcsolódással (osztrák, német, svájci, angol országrészekben számos település, plébánia, utca, szálloda őrzi Szent Pantaleon emlékét), a selmeci diákhagyományok (szalamander) turisztikai látványossággá emelését, az egyesület részvételét a V0 tervezésében, az infrastrukturális és környezetvédelmi fejlesztésekben való részvételt (lobbizás). A legfontosabb célok elősegítése érdekében szóba jöhet konferenciaszervezés, az M8 kerekasztal mintájára a V0 érdekében hasonló összefogás kezdeményezése. A „HÍD” egyesület klubjainak rendszere bevált, programjaik szélesebb kört ölelhetnek fel a két új klubra (Marketing Klub, Önkormányzati Klub) tekintettel.

A workshop (munkamegbeszélés) felsoroltnál is gazdagabb anyagából készül el a „HÍD” Egyesület következő másfél évtizedet megcélzó programjának gerince, amit az egyesület tagságának kell végül szentesítenie.

csgy