Együttmködés közös érdekek alapján PDF Nyomtatás E-mail

Dr. Horváth Balázs a 8-as Főút Térségi Tanács elnökeként arról beszél majd a TINA Konferencián, hogy a tervezett nemzetközi tengely milyen új perspektívát jelent Közép- és Nyugat-Dunántúl számára. Néhány napja az országgyűlésben interpellált dr. Fónagy János miniszterhez e témában, aki az ország nyilvánossága előtt megerősítette álláspontját: a kormány eltökélt szándéka, hogy a TINA Büro felvegye a tervezett útvonalat a nemzetközi hálózat elemei közé.

– Kérem, mondjon néhány szót arról a szervezetről, amelynek az elnökeként részt vesz a konferencián!

– Három megye – Fejér, Veszprém és Vas – részvételével 1998-ban hoztuk létre ezt a térségi fórumot, melynek célja a 8-as főút fejlesztésének a szorgalmazása, intézményi keret biztosítása az információcserére a döntéshozók és a térségben lakó, 8-as főutat fejleszteni akarók között. Megalakulása óta a tanács eredményesen működik, ezt egyértelműen bizonyítja, hogy várhatóan még az idén bekerül a TINA hálózat elemei közé a 8-as főút. Május 8-án interpelláltam dr. Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszterhez, aki szinte szóról szóra megismételte válaszában interpellációmat. Tehát elfogadta álláspontomat, az ország nyilvánossága előtt megerősítette: a kormány eltökélt abban, hogy a TINA Büro mielőbb meghozza döntését.

A 8-as út, Duna-híd, 4-es út, 42-es út vonalán haladó tengely pontosan nyugat-keleti irányban halad végig az ország közepén. Így megbontja a sugaras infrastruktúrát, kapcsolatot teremt Kelet- és Nyugat-Magyarország között, tehermentesíti Budapestet. Emellett olyan gazdasági szempontból lemaradó térségeken vezet keresztül – Vas megye nyugati része, a Veszprém megyei Közép-Pannon régió, Fejér megye déli, délkeleti része – amelyek fejlődését hallatlan erővel indíthatja meg a jó közúti infrastruktúra. Ezt megtapasztalják a 3-as autópálya mellett élők. A gazdasági fejlődés szerepe mellett azonban ki kell hangsúlyozni – amiről kevésbé esik szó – az útvonal szociológiai előnyét is: kapcsolatokat teremt, ezáltal a XXI. századi életformát vetíti előre.

– Mit vár a TINA Konferenciától?

– Minden erőnkkel támogattuk a kezdeményezést, örültünk neki, hiszen a rangos nemzetközi konferencia megfelelő sajtóvisszhangot biztosít az ügy számára: ismét arra ösztönzi a döntéshozókat, hogy ezt az útvonalat a TINA hálózat részévé tenni, és fejleszteni kell. Az ilyen jellegű párbeszéd szerepére a térségi tanácsunk esetében is megtapasztaltunk egy jó példát. A tervezett TINA tengely, de a 8-as főút szempontjából is elsődleges fontosságú, hogy megépüljön a rákötés az osztrák A2-es autópályára. Korábban Ausztria ezt ellenezte. Attól féltek, hogy így majd elkerüli Bécset a forgalom. Azóta véleményük kardinálisan megváltozott a tanács munkája, érveink elfogadása következtében. Valamint azért, mert kiderült: az osztrák főváros alatt kezd bedugulni az autópálya.

– Miként alakult ki kapcsolata Dunaújvárossal?

– Az érdekazonosság alapján szoros, személyes kapcsolatom alakult ki dr. Dorkota Lajos képviselővel, aki a HÍD Egyesület nevében megkeresett e témában. Nagyon fontosnak tartom, hogy a dunaújvárosiak nem csak a helyi híd mellett lobbyznak, hiszen az önmagában csak egy igen drága ajándék lenne a városnak, teljesen diszfunkcionális. Meg kell épülnie a rávezető utaknak, az egész közlekedési rendszernek, amely megadja valós értelmét, tartalmát a Duna-hídnak. A dunaújvárosiak teljes mellszélességgel kiállnak e gondolat mellett, és ez becsülendő.



Kőhalmi Kálmán